Auto-moto speciál
Eso ze Žiliny
6.11.2006 Auto-moto speciál str. 10 Jízdní dojmy
MICHAL KARPAT KIA Motors
KIA CEE’D
Jednou z nejočekávanějších novinek konce letošního roku je bezesporu model Kia Cee’d. Půjde o první kiu vyráběnou mimo domovskou Koreu, která kromě technické vyspělosti šokuje i sedm let trvající zárukou. Vůz je v neposlední řadě zajímavý také tím, že jej bude Kia vyrábět na Slovensku.
I proto vám můžeme jako první periodikum v České republice nabídnout první jízdní zkušenosti s tímto vozem. Na rozdíl od českých motoristických novinářů měli už ti slovenští možnost si nový model vyzkoušet. Byť pouze na zkušebním polygonu továrny. Zde jsou některé poznatky, které svým čtenářům zprostředkoval Michal Karpat z automobilového měsíčníku Autožurnál, jakési slovenské obdoby AUTOMOTO speciálu.
Cee’d naživo
S modelem Cee’d jsme se seznámili ve dvou etapách: nejdříve jsme si auta prohlédli na autosalóně v Paříži a o pár dní později už jsme tento revoluční model proháněli po testovacím polygonu továrny v Žilině. Výraz revoluční jsme použili záměrně, protože cee’d zavádí úplně nový kvalitativní standard, který boří jakékoliv předsudky vůči korejským autům a značku Kia posouvá o mílový krok dopředu. Pokud jste se o produkci Kii dosud příliš nezajímali, toto auto vás k tomu přinutí. Rovněž vážně ho musí začít brát i konkurenti, pro něž se stává velkou noční můrou.
Stačí prvních pár kilometrů za volantem nového modelu, aby řidič zjistil, že novinka je z úplně jiného těsta než předchůdce (model Cerato – pozn. red.). Po prvním průjezdu ostré zatáčky jsme nevěřícně kroutili hlavami nad tím, jestli vůbec sedíme v autě se znakem Kia na kapotě. Na druhou stranu je nám jasné, že se nesmíme nechat opít rohlíkem, v tomto případě rozdílem vůči předchůdcovi. Toto auto míří o mnoho výš, a proto i my jsme měli na něj vyšší nároky. Pár desítek kilometrů ale úplně stačilo na to, abychom zjistili, že máme co do činění s autem, jež překročilo stín své značky a zařadilo se mezi elitu.
Klobouk dolů!
Před trápením závěsů kol a sjížděním pneumatik v zatáčkách jsme cee’d nejprve prohnali desíti rozdílnými povrchy zkušebního polygonu v areálu žilinské automobilky. Jízda po kostkách, betonových výmolech či takzvané roletě je skvělý způsob na kontrolu tuhosti karosérie a odolnosti náprav v praxi. Podvozek předsériových automobilů slušně pohltil rázy od kol především na kočičích hlavách. Příjemně též překvapil úrovní tlumení vibrací na husté, betonové roletě. Strmé řízení sleduje i jemný pohyb volantu. Auto okamžitě a přesně zahne, kam si řidič usmyslí. Podvozek velmi dobře tlumí kmity karosérie při přenášení hmoty, což mu dodává víc jistoty a stability při prudkých změnách směru a brzdění v zatáčce.
Cee’d se také de? nitivně zbavil typického kroucení karosérie na hrbolatých a nerovných cestách, což je kromě jiného i přínos zadní nápravy. Zadní kola se snaží být v neustálém kontaktu s vozovkou a kopírovat stopu poháněné přední nápravy. Sečteno a podtrženo: konstruktéři mohou být na svůj produkt právem hrdí – klobouk dolů!
Nadprůměrné výkony
Z palety šesti motorů jsme vyzkoušeli čtyři. Dva benzínové o objemu 1,4 a 1,6 litru s výkony 80, respektive 90 kW, a dva přeplňované dieselové o objemech 1,6 (85 kW) a 2,0 CRDi (103 kW). Z nich se nám víc zamlouvali oba benzínové agregáty, které nás příjemně překvapili svou dynamikou, průběhem točivého momentu, spontánní reakcí na plynový pedál i jemně sportovním zvukem výfuku. Pokud bude i spotřeba odpovídat našim dojmům, máme se na co těšit. Už základní čtrnáctistovka s netradičně vysokým výkonem, který je nejen na papíře, ale i ho cítíte při jízdě, představuje dálnici. Silnější šestnáctistovka je ještě výraznější, až si dovolíme tvrdit, že stydět by se za ni nemuselo ani připravované třídveřové sportovní kupé. Energicky zrychluje na každém převodovém stupni, zvlášť na trojku, jež se dá využívat od 100 až do 130 km/h. To je velmi důležité při předjíždění.
Turbodiesel 1,6 CRDi dosahuje o pět koní vyššího výkonu než motor 1,5 CRDi pod kapotou ria. Cee’d je ale větší a těžší automobil, a proto jsou dynamické vlastnosti obou modelů na srovnatelné úrovni. Odlišují se však v něčem jiném. Motor 1,6 CRDi má například zcela plynulejší náběh točivého momentu než jeho prudký, menší sourozenec. Kromě toho je o poznání kultivovanější, přestože na volnoběh je i v jeho případě cítit jemné na? ové chvění. V porovnaní s riem má cee’d rovněž upravené převody s očekávaným přínosem ve spotřebě. Zatímco rio točí při rychlosti 140 km/h až 3300 otáček, ručička otáčkoměru u cee’du se ve stejném tempu drží těsně pod hranicí 3000 otáček.
Perfektní brzdy
Na? ový dvoulitr nás na úzké, testovací trati s ostrými zatáčkami oslovil nejméně. Cee’d to vynášelo předkem ven ze zatáčky a rozdíl ve výkonu v porovnání s motorem 1.6 CRDi nebyl nijak výrazný. Umíme si však představit, že na překonávání dlouhých vzdáleností po dálnici může být celkem příjemné mít pod kapotou víc koní a k dispozici šestirychlostní převodovku. Všechny ostatní motory se standardně dodávají s pětistupňovou manuální převodovkou. K dvěma výkonnějším benzínovým agregátům si budete moci objednat i čtyřstupňovou automatickou převodovku. Brzdy na první dojem fungují perfektně. Ne nadarmo výrobce absolvoval při jejich testování 14 000 kilometrů v horách Španělska a Rakouska. Další silnou stránkou nového modelu je zanedbatelně nízká úroveň vnitřního hluku, která je i při vysoké rychlosti zárukou akustické pohody a komfortu. Překvapilo nás, že všechny verze vozidla výrobce standardně obouvá do pneumatik Michelin. Kia Cee’d bude zákazníkům k dispozici ve dvaceti verzích, třech výbavách (LX, EX a TX) a dvanácti barvách karosérie.
Foto popis| K dispozici jsme měli vozy s pěti motory v kombinaci s manuálními i automatickými převodovkami. Vyzkoušet jsme ale stihli pouze čtyři.
Foto popis| Po absolvování testovacího okruhu jsme auta řádně potrápili na obrovském parkovišti za továrnou. Ukázalo se, že podvozek nového modelu snese skutečně hodně. Zvládl i prudký vyhýbací manévr v rychlosti 100 km/h!
Foto popis| Zavazadlový prostor o objemu 340 litrů splní potřeby mladých rodin, včetně přepravy dětského kočárku
Foto autor| Foto TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Frontální útok
14.11.2006 Auto 7 str. 18 Test - Kia CEE´D
Jan Čermák KIA Motors
Měli jsme možnost vyzkoušet ještě před prezentací pro novináře nový kompaktní model Kia Cee’d a po prvním seznámení s tímto vozem jsme se přesvědčili, že Korejci to s útokem na evropské trhy myslí opravdu vážně.
Nižší střední třída je v Evropě klíčovým tržním segmentem, to je známá věc, Kia se proto připravila důkladně na ofenzivu v této kategorii. Postavila v Žilině moderní továrnu, důkladně prozkoumala evropské konkurenty a design celého auta zajišťovali evropští odborníci. A výsledek? První z útoků na mě cee’d vyslal hned při prvním seznámení, design karoserie má šmrnc, je dynamický a tytam jsou asijské tvary, snad jen na předku se mohli designéři odvázat ještě trochu víc. Další atak se odehrál po usednutí dovnitř, ideální posaz jsem našel téměř hned, také díky dvouose stavitelnému volantu. Sedadla mají tužší polstrování, jsou rozměrná, ale boční vedení není nejlepší. Vzhled interiéru se mi také zamlouval, navíc je přehledný a potěšila mě i jeho ergonomie s velkými ovladači ve snadném dosahu. Některými detaily na mě však cee’d nezaútočil správně, kliky dveří, zadní tvrdá strana středu volantu a dlouhá řadicí páka s plastovou hlavicí mi neseděly k celkem bohaté výbavě a ani zpracování nebylo nejlepší, takže o různé povrzávání nebyla nouze, ale dlužno podotknout, že jsme měli předsériové auto a finální verze budou snad lépe zpracované. Zásah do černého ovšem interiér přidává prostorností na všech místech a absencí do pravé nohy tlačící středové konzole. Kufr nepatří s 340 l k rekordmanům, ale běžným nárokům vyhoví, navíc po sklopení zadních sedadel nevznikne schod.
Zkoušel jsem verzi s dieselovým motorem 1.6 a musím říct, že je to pro cee’d optimální pohonná jednotka, po 1800 otáčkách přichází plynulý nárůst točivého momentu a celková charakteristika dobře kombinuje nízkou spotřebu a slušnou jízdní dynamiku. Jedinou slabší chvilku jsem zaznamenal ráno, kdy byla doba žhavení velmi dlouhá. Společně s výborným odhlučněním opět tato kia používá silné zbraně při svém útoku. Ty neskládá ani v případě převodovky, řazení je přesné, krátké, jisté bez velkých vůlí a útok pokračuje podvozkem. Malé náklony v zatáčkách, dlouho neutrální chování v zatáčkách, držení stopy na nerovnostech v obloucích a podélná stabilita potěší všechny řidiče. Úplně jistá si tato kia nemůže být při útoku se sice přesným, ale podivně elektricky posilovaným řízením s nestejnými reakcemi, komfort odpružení také nepatří k silným stránkám podvozku a v ostrých zatáčkách ztrácí vnitřní kolo poměrně brzy trakci.
Těchto pár výtek však nemůže zvrátit výsledek této bitvy, cee’d to u mě vyhrál, může se směle měřit s evropskou konkurencí, hezky vypadá a nakonec si připravil pro zákazníky doslova atomovou bombu, je na něj totiž záruka celých 7 let.
CO SE NÁM LÍBILO
Líbila se mi Kia Cee’d jako celek, má pěkný exteriér i interiér. Potěšila mě prostornost uvnitř a líbila se mi vysoká úroveň odhlučnění a ergonomie řidičova pracoviště. Ocenil jsem velmi dobré jízdní vlastnosti, které dlouho balancují na hraně neutrálnosti. Překvapilo mě přesné a krátké řazení bez velkých vůlí. Zapomenout nesmím ani na úsporný a dynamický naftový motor.
CO BY SE NÁM LÍBILO
Interiér by mohl být lépe zpracován, snad to v sérii bude lepší. Některé detaily v interiéru by mohly působit hodnotněji. Motor by mohl při studeném startu žhavit kratší dobu. Podvozek by mohl komfortněji pružit a méně odlehčovat vnitřní kolo v ostrých zatáčkách.
Sedadla by mohla poskytnout lepší boční vedení a posilovač řízení by snesl citlivější naladění a reakce.
TECHNICKÉ ÚDAJE KIA CEE’D 1.6 CRDI
Šířka 1790 mm
Objem motoru 1582 cm3/nafta
Převodovka pětistupňová manuální
Užitečná hmotnost 528 kg
Objem kufru 340/1300 l
Kotoučové brzdy
Největší výkon
85 kW/4000 ot.
Největší točivý moment
255 Nm/1900-2750 ot.
Nejvyšší rychlost
184 km/h
Zrychlení (0-100 km/h)
19 s
Kombinovaná spotřeba
4,7 l/100 km
Dojezd na plnou nádrž
1128 km
Základní cena
nebyla stanovena
Cena verze
nebyla stanovena
Foto popis| Velké logo výrobce zdobí střed masky chladiče a je lemováno dvěma páry chromovaných linek.
Foto popis| Název Cee’d je šifrou a ukrývá dva významy, a to, že je to vůz segmentu C a že jeho design byl navržen v Evropě.
Foto popis| Velká světla doplňují pěkné projektorové mlhovky.
Foto popis| Efektní: zadní lampy mají odrazovou plochu ve tvaru spirály.
Foto popis| Velká 17" kola cee’du slušela, i když nízké pneumatiky snižovaly komfort, k výkonu brzd jsem neměl výhrady.
Foto popis| Kruhové přístroje s oranžovým podsvícením jsou pohledné i přehledné a působí sportovním dojmem.
Foto popis| Motor 1.6 CRDi dlouho žhaví při prvním studeném startu, tím však jeho negativa končí, jinak je tichý, dynamický a úsporný.
Foto popis| Z tohoto pohledu se mi (nejen) Kia Cee’d zamlouvala nejvíce, sice je možné nalézt inspiraci jinde, ale výsledný celek se povedl.
Foto popis| Kdo by to byl před několika lety řekl, že Kia bude vyrábět evropsky vypadající auto s evropskými parametry.
Foto popis| Prostorný interiér potěší dobrou pozicí za volantem a vysokou estetickou i ergonomickou úrovní.
Foto autor| Foto: Pavel Novák
Foto popis| Vestavěné rádio mělo přípojku na externí zdroj zvuku a podporovalo i soubory MP3 na USB discích.
Foto popis| Automatická klimatizace má pěkně provedené ovládání, čekal jsem ale dvouzónovou.
Foto popis| Kia má konečně vestavěné audio, a nezní vůbec špatně.
Foto popis| Kufr je dobře využitelný a po sklopení zadních opěradel vznikne rovná ložná plocha, toho bylo dosaženo zvýšením jeho dna. Pod ním se nachází plato s několika přihrádkami, do kterých se vejde spousta drobností, například povinná výbava.
AUTO.cz
Kia Cee’d 1.6 CRDi - Špatné zprávy pro konkurenci
13.11.2006 AUTO.cz str. 0 Testy
redakce Auto.cz KIA Motors
Kdo se svezl modelem Sephia z počátku devadesátých let a zavrhl vozy značky Kia, měl by se překonat a okusit Cee’d. Čeká ho obrovské překvapení...
Korejské automobily, ještě docela nedávno zatížené pověstí levného braku, v současné době úspěšně útočí na nejprestižnější umístění ve spotřebitelských statistikách. Poměrem cena/výkon totiž nadále těžce válcují předraženou evropskou produkci, k tomu se v novém miléniu přidala i raketově rostoucí konstrukční úroveň, která se už může bez rozpaků měřit s Evropou či Japonskem. Motoristé bez eurošovinistických předsudků se na nový žilinský kompakt Kia Cee’d již mnoho měsíců těší. Je jejich očekávání oprávněné? Nenadnáší výrobce svoje sebevědomé postoje, že Cee’d zaútočí na Evropu z východní strany a zbytnělým evropským automobilkám začne odspoda uhryzávat čím dál větší kus tržního koláče? Je zkrátka Cee’d už opravdu evropské auto? Měli by se Golf s Focusem a Astrou začít třást strachy?
Využili jsme příležitosti mezi vůbec prvními novináři otestovat budoucí hit nižší střední třídy, slovensko-korejský kompaktní hatchback Kia Cee’d. V době, kdy se teprve chystá mezinárodní novinářská prezentace a nejsou dosud stanoveny definitivní specifikace ani prodejní ceny, jsme dostali zcela čerstvý, předsériový kus s velice nestandardní výbavou a vznětovou šestnáctistovku CRDi, kterou v budoucnu doplní ještě dvoulitr CRDi 103 kW a zážehové čtyřválce 1.4, 1.6 a 2.0 (80, 90 a 105 kW). Oba silnější benzinové motory bude možné doplnit čtyřstupňovou automatickou převodovkou, pro některé trhy bude k dispozici i slabší verze motoru 1.6 CRDi o výkonu 66 kW.
První setkání
s korejskou ambicí proběhlo ve všedních městských kulisách za pošmourného odpoledne. Prahu tížila inverze, avšak místo bylo prosvětleno objektem, který nás zaujal už svou barvou; z více než 700 otestovaných aut na
www.auto.cz jich ani 5 dosud nebylo bílých. Tím však zajímavosti nekončí; před námi stojí vyvážený, zcela dospělý a suverénní objekt, jehož estetika funguje i mimo pečlivě naaranžovaný autosalonový sokl. Na tvarech nenacházíme jedinou disharmonickou linku a chválíme, jak se designérům podařilo sladit protáhlou příď s objemnou a vysokou kabinou. Kromě opravdu pečlivé práce s každou křivkou se o to zasloužil i mistrně vkomponovaný prolis na boku, díky němuž se běloskvoucí hatchback mj. během opravdu proměnlivého srážkového počasí prakticky nezašpinil. Kia Cee’d je velice hezké, vyvážené a dynamicky působící auto. Na druhou stranu originalita nepatří mezi největší přednosti; nejeden záhyb působí jakoby vypůjčeně od konkurence, zejména Toyoty a Mazdy. Přesto ale Cee’d dokázal přijít s lahůdkami; kromě zmíněného, originálně a efektně tvarovaného bočního prolisu, namalovali autoři pomyslnou tečku. Podobně jako Octavia, i Cee’d se ozvláštňuje koncovými světly, v tomto případě originálním tvarem odrazných plošek. Neokoukaný je i tvar předních světlometů.
Odemykáme dveře
[OBRÁZEK]
ovladačem, integrovaným v sympaticky tvarovaném klíčku, který si konečně odpustil zubatý obrys, bereme postupně za všechny kliky a ihned cítíme vyšší odpor, daný robustní konstrukcí a dvojitým těsněním dveří. Totéž při zavírání – je k němu třeba více síly a doklapnutí zní sympaticky utlumeně. Všechny boční dveře jsou dostatečně rozměrné a lze je otevřít v uspokojivém úhlu se silnou aretací. Při odemykání zevnitř nás lehce zmate neobvyklá logika centrálního zamykání (při otevírání zamčených dveří je třeba vzít dvakrát za vnitřní kliku, tím se ovšem neodemknou zbývající dveře), jinak ale chválíme z obou předních míst snadno dostupný knoflík zamykání s indikací. Více centimetrů by snesly páté dveře – jsou nízké, vysoko nad zemí a při zavírání vyžadují pořádné švihnutí. Pod kapotou čeká díky dlouhé přídi nekomplikovaný přístup k servisním místům včetně žárovek. Plynové vzpěry, známé majitelům Golfů a Fiatů Stilo, se ovšem nekonají.
Uvnitř
čeká pozitivní šok. Ani stopa po laciných tvrdých plastech, nevalném lícování a podivných tvarech. V Cee’du čeká moderní, útulný, hodnotně působící a už na první pohled pečlivě zpracovaný interiér, s přehledem plnící náročná estetická kritéria rozmazleného Evropana. Od relativně mladého předchůdce Cerata a zejména starších modelů skok takřka kosmický. I proti subjektivně vnímané kvalitě a ohmatu použitých materiálů nemáme nejmenší námitky a Cee’d se podle nás může v tomto ohledu postavit nejlepší evropské konkurenci. A některé její zástupce předstihnout, zejména opravdu pohledným, odleskůprostým zpracováním palubní desky (opět zřetelná inspirace Toyotou) a středové konzoly. Jisté rezervy ke zlepšení naopak ještě zbývají v tvarování dveřních výplní a v nehezkých modulech klik a spínačů stahování oken, příliš hodnotně nepůsobí ani hlavice řadicí páky a rukojeť ruční brzdy. Chválíme optimální tvar, průměr a sílu věnce volantu, k dokonalosti mu chybí jen kožený potah (bude k dispozici ve vyšších výbavách) a méně tlačítek ovládání audiosoustavy.
Sedadla
[OBRÁZEK]
jsou na první pohled jednoduše střižená a zvláštní komfort neslibují. Opak je ovšem pravdou – čtyři testovači (tři muži 186, 175 a 168 cm a žena 158 cm) si našli na všech místech znamenité pohodlí. Všechny sedačky, včetně zadních, totiž poskytují v rámci třídy nadprůměrný podélný i svislý prostor, správně umístěné loketní opěrky a účinné opěrky hlav. Obě přední mají dostatečně dlouhá opěradla k podepření celých zad i nejvyššího z testovačů, sedáky by sice mohly být o kousek delší, ovšem to by zase nebylo pohodlné nejmenší ženě. Podařilo se najít velice dobrý kompromis a nikdo z posádky netrpěl po několika stovkách km nadměrnou únavou. Zmínku zaslouží bederní opěrky na obou předních sedadlech a opravdu extrémní seřizovací rozsahy řidičovy sedačky a volantu. V Cee’du si nejvyšší z testovačů jako v jednom z mála konkurentů vytáhl sloupek řízení dolů a k sobě natolik, aby se mu pod něj vešla kolena, nemusel kvůli vysoko umístěným pedálům nepříjemně vyvracet pravou nohu a měl volant na krátkou ruku, jak je zvyklý. Ve všech ohledech dramatické zlepšení proti Ceratu, u nějž jsme na sedačky a pouze výškově seřiditelný volant trochu žehrali. Zavazadelník je rozsáhlý, ale mělký, a dvojité dno jej omlouvá jen částečně, zvlášť když se pod ním skrývá jen nouzové náhradní kolo.
Komfort
začíná již silným odhlučněním. Zejména motor se podařilo izolovat natolik, že uvnitř reálně není poznat diesel a ani v zátěži neopouští hranice neobtěžujícího vrnění v pozadí. Na volnoběh ovšem zbyla trocha citelných vibrací. Při předpisové dálniční jízdě je uvnitř vzorné ticho, ve kterém lze nerušeně konverzovat či dřímat, ovšem pokud Kia právě nejede po betonové dálnici. Neblaze proslulá betonová první polovina D11 (Praha – Sadská) vyplnila interiér nepříjemným hučením, které přehlušilo všechno ostatní. Aerodynamický hluk je prakticky neznámým pojmem, stejně jako profukující studený vzduch kolem dveří či oken. K libým pocitům přispívá i uklidňující černé čalounění a obložení, doplněné šedým stropem s čtecími lampičkami a elektrickým střešním oknem. Automatická klimatizace nabízí kompletní funkční výbavu (kromě dvouzónové regulace), dostatečný účinek, ovšem bohužel také dosud neodstraněný nešvar některých korejských vozů – citelně kolísající teplotu vydechovaného vzduchu. Opravdu noblesně pak působí detaily – všechna elektrická okna v jednodotykovém provedení, dostatek stojánků na nápoje a odkládacích prostor a v testovaném kuse také velice široká výbava, v níž nechyběly parkovací asistent, dešťový senzor, samostmívací zpětné zrcátko, kvalitní audiosoustava s AUX a USB vstupy a CD měničem s mp3 (bohužel s reproduktory pouze vpředu), palubní počítač s venkovním teploměrem a neposlední řadě také kompletní bezpečnostní výbava. Zde je třeba připomenout, že jsme měli k dispozici předsériový kus v době, kdy dosud nebyla stanovená specifikace pro český trh. Sériové provedení se tedy bude zřejmě lišit.
Výhled
[OBRÁZEK]
příjemně překvapil směrem vpřed i pohledem do tří velkých a účinných zrcátek, přičemž vnitřní se umí samočinně stmívat a vnější lze elektricky nejen seřizovat, ale i sklápět. Výhled vzad plní dnešní nevalné zaběhlé standardy, příjemně překvapily jednodílné stěrače, které zavádí mezi korejské kompakty právě Cee’d a jejichž bezchybný účinek jsme si vychutnali během proměnlivého počasí. Tam jsme ovšem také narazili na jinou tradiční bolest; při srážkách za vnějších teplot kolem nuly se neustále zamlžuje čelní sklo, takže je třeba jezdit s trvale zapnutou klimatizací. Za průměrné jsme označili světlomety, zejména kvůli nevalné intenzitě i trochu nestandardnímu tvaru světelného paprsku. Zadní jsou ovšem zvenčí vidět velice dobře.
Ovládání
již prakticky bezezbytku odpovídá evropským standardům, zmizely letité korejské nectnosti, jako například nepovedené páčky pod volantem, či ovládací prvky, porůznu rozeseté po řidičově pracovišti. Vše je naopak pěkně uklizené a při ruce, zvykat si je nutné jen na peugeotovskou logiku zapínání mlhovek a poněkud nestandardní ovládání palubního počítače čtyřmi shodnými tlačítky v řadě na palubní desce. Ve Francii se také inspirovaly potkávací světlomety, které nezhasnou po vytažení klíčku. Výraznější umístění, rozměry i zdvih by si zasloužil spínač varovných blikačů, naopak chválíme sice poněkud utopený, ale intuitivní kontrolní panel klimatizace.
Přesnost a jednoznačnost řazení by mohli Ceed’u závidět zejména francouzští konkurenti, proti galským a italským zvyklostem je také lépe naladěný elektrický posilovač řízení, ačkoliv na vysoký standard koncernu VW nedosahuje. Plynový pedál vyvíjí dostatečný protiodpor, aby se o něj dalo opřít pravé chodidlo, i slabým řidičkám plně vyhoví sametové ovládací síly spojky a brzdy; u té je třeba zpočátku dát pozor na její jedovatý nástup, ačkoliv Grande Punto to není.
Otáčíme klíčkem
a snad poprvé u levného turbodieselu uvnitř neslyšíme zvuky startování. V celém otáčkovém spektru se moderní vznětová šestnáctistovka chová na svou třídu špičkově diskrétně, bohužel si neodpustila lehké vibrace na volnoběh. Evoluční verze velmi rychle vyvíjeného koncernového modulárního common railu dává najevo svou konstrukční vyzrálost zejména kultivovanými přechody mezi různými režimy a chutí zrychlit z nízkých otáček. Bohužel se dosud zcela nezbavila nedokonalého odlehčení turbodmychadla při prudkém přeřazení v plném sprintu, které se projevuje krátkým zaváháním po prudkém sešlápnutí plynu při roztočeném motoru i dmychadlu. Také reakce na sešlápnutí plynového pedálu trvá o zlomek vteřiny déle, než nejlepším evropským konkurentům.
Rozjezd
trochu znesnadňuje málo citlivá spojka, zabírající na krátké dráze. Pevné starty i přeřazování bez cukání proto chtějí trochu cviku, ovšem ne tolik, jako u některých francouzských konkurentů. Turboefekt je citelný, ovšem plynulý, a dá se na něj snadno zvyknout. Jen je s ním třeba počítat a před nenadálou potřebou rychlé akcelerace raději podřadit. Jednotka má i přes vysoký výkon relativně malé turbodmychadlo, díky němuž se rychle probouzí k plnému tahu již kolem 1500 otáček – tedy níže, ovšem již kolem třetí tisícovky prudký zátah rychle ochabuje. Cítí se tedy nejlépe v trochu nižších otáčkách, než většina maloobjemové konkurence, a křivka kroutícího momentu je také posunuta citelně níže, než u nedávno testovaného Cerata se stejným, ale jinak naladěným motorem. Tomu jsou přizpůsobené i extrémně dlouhé převody pětistupňové manuální skříně. Je si tedy třeba navyknout na pozdější přeřazování – pětku jsme při zcela klidné jízdě vsouvali až někde kolem 75 km/h – také na fakt, že optimální na městskou padesátku je trojka. Na čtyřku sice motor městský limit udržoval, ovšem balancoval kousíček nad hranicí klepání a nebyl schopen zátahu.
Krásné okamžiky připravují dynamické schopnosti vznětové šestnáctistovky. Ta hýbe s necelých 1400 kg těžkým vozem velmi čile a mohutný zátah působí vysloveně sportovně. Potenciál s rezervou stačí na bezpečné předjetí na stísněné vozovce, stejně jako přechodné zrychlení z dálniční stotřicítky. Při orientační zkoušce nejvyšší rychlosti jsme se na letišti dostali až k tachometrové hodnotě 195 km/h, v provozu jsme se při náhodném vzájemném poměření akceleračních schopností stali rovnocenným soupeřem Octavie Combi 2.0 TDI.
Jízdní vlastnosti
jsou v souladu s firemní filozofií laděny především komfortně. Ačkoliv objektivní hodnocení chování podvozku poněkud kalily namontované 17” disky (standardem budou 15”), přesto jsme zaznamenali poněkud houpavější pérování. Řidič se spolujezdcem si díky tomu užívali komfortní plavbu i po rozbité vozovce, ze zadních sedaček se ovšem ozývaly stížnosti na nepříjemné rázy na větších výmolech. Při klidném ježdění je vše v naprostém pořádku a i při vyšších rychlostech drží Cee’d zcela suverénně a velice klidně směr (opět velké zlepšení proti Ceratu), avšak série krátkých nerovností dokáže znervóznit přední nápravu, která především v zatáčce brzy začne tíhnout k odskakování za nepříjemných ran z nápravnice, která by si zasloužila silnější stabilizátor. Naopak velkým posunem je chování zadní nové víceprvkové nápravy. Cee’d se stává dalším členem nepočetného klubu kompaktních víceprvkařů a jeho jízdním vlastnostem to prospělo opravdu citelně. Příjemnou, dříve nikoliv samozřejmou složkou, jsou jedovaté, ale dostatečně dimenzované a účinné brzdy s větranými předními kotouči, malou ovládací silou a přesným dávkováním. Patrně i díky kvalitním michelinkám (letním) Cee’d brzdil opravdu razantně a dodával tím jistotu. Zklamáním je ovšem chatrná zpětná vazba od předních kol díky elektrickému posilovači řízení. Ten sice vykazuje velmi degresivní účinek, ovšem pocit vazby s předními koly nahrazuje uměle navozeným odporem a nepříjemně omezuje jistotu zejména při průjezdu prudší zatáčkou. Také na dlouhých rovných úsecích se řidič nevyhne občasné korekci volantem, vyvolané pocitem malé vůle v řízení, vlastním některým elektrickým posilovačům.
Závěr
[OBRÁZEK]
Zatímco minulý měsíc při posledním testu modelu Cerato se stejným agregátem jsme ještě vyzdvihovali především vysokou užitnou hodnotu za velice nízkou cenu, v případě Cee’du už se můžeme konečně pustit do nemilosrdného srovnávání s nejlepší evropskou a japonskou konkurencí, protože Cee’d se jí ve většině ohledů již vyrovná a v některých ji dokonce předčí. Slabiny a poslední stopy chybějící tradice, nahrazené extrémně rychlým pokrokem, sice ještě znát jsou, už se ale jedná o několik posledních nedůležitých detailů. Jedinou oblastí, kde ještě existuje jistý odstup od vysokého eurojaponského průměru, je sladění podvozku, konkrétně poněkud podceněné přední nápravy. Ovšem nejedná se o fatální problém a další citelný nedostatek – řízení bez zpětné vazby – je společný většině konkurence s elektrickým posilovačem.
V ostatních ohledech větší nedostatky již neexistují a Cee’d přidává vynikající vznětový motor, nadprůměrný vnitřní prostor a komfort a k tomu také předpoklad více než přijatelné prodejní ceny. Pokud se podaří dodržet odhad českého importéra, že Cee’d ve velice solidní střední výbavě s tímto motorem by měl stát cca 450 tisíc korun, čeká český trh kompaktních hatchbacků vichřice. Krásný, hodnotně působící a velmi dobře zkonstruovaný vůz s širokou výbavou pod půl milionu korun si svoje kupce rychle najde a racionální řidič jistě brzy překoná předsudek o korejské nekvalitě. Ostatně tentýž proces prodělával před dvaceti lety s japonskou produkcí a za dalších deset let ho čeká Čína. Právě teď ovšem stoupá korejská hvězda a nastává správný čas pro konverzi. Management velmi dobře ví, že kvalita se dramaticky lepší a příští generace už se cenově podbízet nebude.
Předpokládaná základní cena vozu: cca 400.000,-
Předpokládaná základní cena vozu s testovanou motorizací: cca 450.000,-
Plusy
atraktivní a vyvážený design
útulný, prostorný a hodnotně působící interiér
pohodlné sedačky
všeobecná úroveň komfortu posádky
snadné ovládání
výkonný a kultivovaný motor
exaktní řazení
účinné brzdy
Minusy
omezená zpětná vazba od předních kol
chování přední nápravy na sérii krátkých nerovností
tvarování některých detailů v interiéru
mělký zavazadelník s vysokou nakládací hranou
URL|
http://www.auto.cz/?article=1457
Dobrý sluha na sedm let
14.11.2006 Blesk str. 11 Čechy
Radek Pecák KIA Motors
Kia Cee’d - horká novinka korejské KIA - se začne prodávat až za měsíc. Blesk však už měl možnost toto auto, které se vyrábí na Slovensku a bylo speciálně zkonstruované pro evropský trh, krátce otestovat. Tři stovky kilometrů, které jsme s ním najeli, ukázaly, že tento vůz by mohl svým majitelům dobře sloužit celých sedm let, což je doba, po kterou bude oficiálně v záruce.
To, že jde o »evropské auto«, dokládá například řazení. Dráhy jsou přesné, řadicí páka v nich nedrhne. Také rozměry vnitřního prostoru jsou uzpůsobené i pro vzrostlé Evropany. Zavazadelník by měl na běžný život dostačovat. Nám se pod horní plato podařilo dostat čtyři zimní pneumatiky na discích. Potěšitelné jsou některé drobnosti, například na středovém panelu nechybí konektor pro audio a dokonce USB vstup.
Vadily nám v podstatě jen dvě věci. Na číselníku rychloměru se velmi obtížně hledá údaj o »stotřicítce«, což zaráží o to více, že čísla 50 i 30 jsou zvýrazněná. Zvuk rádia, které umí zesilovat se stoupající rychlostí, se pak ozýval až moc hlasitě a bylo nutno sahat po ovladači.
Jízda s Cee’dem byla příjemná. Podvozek je naladěn na kompromis mezi sportovní a komfortní jízdou a v zatáčkách vůz dobře drží stopu. Jen elektrický posilovač by mohl se vzrůstající rychlostí mít menší účinek. Kvůli kombinaci s velice strmým řízením (zhruba 2,5 otáčky od kraje ke kraji) může mít řidič problémy, pokud v zatáčce najede na nerovnost.
Kia Cee’d 1,4
* Max. rychlost: 184 km/hod. * Spotřeba: 6,1 l /100 km * Zavazadlový prostor: 340 l * Cena: zatím nebyla určena
Foto popis| I Cee’d jako pětidveřový hatchback má sportovní linie
Foto popis| Interiér je dobře zpracován a jsou v něm použity kvalitní materiály
Foto popis| Na zádi zaujmou velké svítilny
Foto popis| Zásuvky v dosahu řidiče potěší
Foto popis| Zavazadlový prostor pojme i věci na kratší dovolenou
Foto autor| Foto Blesk - autor
ŠÍP
Slovenska bomba
11.11.2006 ŠÍP str. 8 Auto moto
ZDENĚK PAVLIS KIA Motors
Kia Ceéd se ještě nevyrábí, ale Šíp v něm už jezdil
Praha – Už je tady! Sériová výroba sice začne na Slovensku až za dva týdny, tolik očekávaný Ceéd se však už po českých silnicích prohání. A Šíp už korejskou novinku vyráběnou v Žilině vyzkoušel. Jako jeden z prvních!
Překvapení vyvolala veliké. Vlastně větší, než když se Ceéd představil ve světle refl ektorů na autosalonu v Paříži. Elegantní, líbivý, vyvolávající poprask všude, kde se objevil. Pětidveřový hatchback střižený tak trochu ve stylu Mazdy 3, přesto respektující evropské zvyklosti, se Korejcům moc povedl.
Interiér zrovna tak, neboť na vůz střední třídy – a asijské provenience k tomu - nabízí až neskutečný prostor. Na předních sedadlech, stejně jako vzadu. Ztvárnění interiéru rovněž příjemně překvapí, kvalita použitých materiálů ještě víc. Ani na měkčených plastech, ani textiliích není znát, že by se Korejci snažili šetřit, aby srazili cenu Ceédu pod hranici 400 tisíc korun.
Další překvapení nachystal kufr Ceédu, což je v tuzemských poměrech kritérium nesmírně důležité. A nejde jen o jeho objem, ale i o dobrý přístup díky vysoce výklopné zadní stěně.
Jízdní vlastnosti zkoušeného Ceédu neměly chybu. Na silnici sedí jistě, drží stopu, ani při razantním průjezdu zatáčkami se karosérie nenaklání. Naladění a odpružení podvozku je tvrdší, takže na rozbitých českých silnicích jsou uvnitř auta nerovnosti a díry cítit.
Pro Ceéd se v nabídce objeví dva zážehové a dvě vznětové motory, ve zkoušeném voze šlapal turbodioesel 1.6 CRDi s výkonem 85 kW. Samozřejmě “syrový”, neboť měl za sebou pár stovek kilometrů, ale i tak ukazoval potenciál, jenž v sobě skrývá.
Bombou největší by ale měla být cena a záruka. U základního modelu s motorem 1.4 (80 kW) by se měla pohybovat někde mezi 350 až 400 tisíci, sedmiletá záruka omezená 150 tisíci ujetými kilometry bude platit pro všechny verze Ceédu. ?
***
Kia Ceéd 1.6 CRDi Karosérie: pětidveřový pětimístný bhatchback. Rozměry (délka/šířka/výška v mm): 4235/1790/140. Rozvor (mm): 2650. Motor: turbodiesel 1.6 CRDi s 16 ventily o objemu 1582 ccm. Max. výkon: 84,6 kW/4000 ot. min. Max. toč. moment: 225 N.m./1900-2750 ot. min. Max. rychlost (km/h): 184. Průměrná spotřeba (l na 100 km): 4,7. Hmotnost vozu (pohot./celková v kg): 1292/1820.
turbodiesel 1.6
CRDii 1582 ccm
4,7 l/100 km
184 km/h
Foto popis| Palubní deska spojuje atraktivitu s elegancí.
Foto popis| Kufr nabízí nejen solidní základní objem 340 l, ale díky vysoko výklopným pátým dveřím i dobrý přístup.
Foto autor| Foto Šíp – Alena Burešová 4x