Stránka 1 z 1

Automatická převodovka Ceed CRDI A4CF2 -praktické poznatky

Napsal: pon bře 05, 2012 11:52 pm
od minosCZ
Automatická převodovka v CEED 1.6 CRDI

Text je použitelný i pro Hyundai i30 resp i30 cw. Některé části také pro benzínové motorizace. (ne otáčky a momenty řazení – skříň je ale stejná)

Převodovka:

Výrobce: HIVEC – Hyundai Inteligent Vehicle Electronic Control. Tedy není to JATCO není to Aisin, je to vlastní výrobek společenství Hyundai Kia.

Označení převodovky A4CF2.

Počet rychlostních stupňů 4.

Zamykání měniče na stupni 3 a 4. řízené elektronicky.

Některé technické informace.

Náplň oleje nominální 9,2 l- Náplň oleje při vypuštění vanou. cca 5-6,5l.
Norma oleje SPIII. POZOR mnohé servisy (a bohužel i servisy specializující se na AP) zaměnují SPIII s normou DEXRON 3. Ale není to to samé!!! I když Vám budou do krve tvrdit že ano, tak to raději vylijte to, co tam nalili (patrně DEXRON 3) a naplňte něčím, co splňuje normu SPIII. DEXRON 3 se musí pro splnění normy SPIII doaditivovat. Dá se použít DEXRON 4+ ale proč když oleje s uvedenou normou SPIII jsou běžně k dostání a cena není šílená.

Výměna filtru se u autorizovaného servisu neuvádí. Je však možná vcelku snadno. Filtr je pod vanou. (Čtvercový sací koš). Cena filtru u neautorizovaného servisu cca 650 Kč.

Olej jsem nakonec měnil při 56tkm způsobem odsátí při současném tlačení nové kapaliny – tedy výměna celého obsahu. Olej MV synthetic druradrive petro canada – BG. Filtr nechám na 100tkm.

Výměna je dle servisních info při 100tkm nebo při 45tkm při městském provozu. Takže bylo v podstatě načase.

Chlazení převodovky: olej využívá malou oddělenou část vodního chladiče. Z pravé strany převodovky (při pohledu z čela) do něho vedou dvě hadice. Až tedy potkáte zajíce nebo srnku a budete měnit chladič, bude hůře k dostání :-/

Rychlosti vs otáčky. (1.6 CRDi)

Standardní řazení při lehké noze.

2 = 20 km/h
3 = 40 – 50 km/h
4 = 65 - 75 km/h.

V praxi se dají dosáhnout i o něco menší hodnoty ale to se člověk musí chovat jako „ecorallye úchyl“.

Městská cestovní rychlost cca 55km/h dle tachometru 3 stupeň 1500 ot/min
Mimoměstská cestovní rychlost 100 km/h dle tachometru 4 stupeň 2050 ot/min
Dálniční rychlost 130 km/h 4 stupeň 2700 ot/min

Převodovka v závislosti na nasbíraných datech určuje moment přeřazení plynule. Přesto se dají při zrychlení po rovině vypozorovat body, kde řadí (při jízdě po rovině a soustavném zrychlování) implicitních otáčkách (v závislosti na stlačení pedálu akcelerátoru). Jsou to hranice cca 2200-2400 ot, 2800 ot 3400 ot. Dále to není pro běžný provoz moc zajímavé. Při pedálu na podlaze řadí samozřejmě na hranici omezovače otáček.

Zamykání měniče

Pro ty co neví co to je ve zkratce a jednoduše: AP s hydroměničem obsahuje měnič. Dvojici lopatkových kol, které čerpají olej. Tento element plní funkci spojky a protože je kapalinový má jistý prokluz. Aby se minimalizovaly energetické a tedy ekonomické ztráty a také zahřívání a namáhání oleje je schopen se měnič přemostit tedy zamknout. Zamknutí vede k pevnému spojení motoru s ozubenými koly rychlostního stupně.

Zamykání měniče je řízeno elektronicky a je teoreticky možné na každém rychlostním stupni. Avšak A4CF2 zamyká měnič na stupni 3 nebo 4. Zamknutí měniče je znatelné pouze podle poklesu otáček někde ve stupni 3 a 4. V praxi se tak může zdát, že má převodovka stupňů 6.

Přesný moment zamčení se určuje dynamicky. To bývá po zklidnění nárůstu zrychlení a celkového tahu. Při běžném provozu převodovka ráda zamyká při 55 km/h na 3 st a cca 75 km/h. na 4 st. Je možné že v některých režimech nebude zamčení patrné a probíhá prakticky již při řazení stupně. (Dynamická jízda, s řazením ve vyšších rychlostech).

Jak to brzdí motorem:

Přesné algoritmy se mi dodnes nepodařilo jednoznačně vypozorovat. Oproti DSG a jiným robotizovaným převodovkám skříň nemá při brzdění motorem tendence podřazovat. Obecně: Otáčky nepadají do volnoběžných – k brzdění dochází v okamžiku zamčeného měniče. Avšak, podařilo se mi nasimulovat zvláštní věc. Při vynuceném 2 rychlostním stupni – poloha voliče 2 je brzdění motorem funkční – i když převodovka běžně na 2 stupni měnič nezamyká ??! Jak to tedy je přesně s brzděním motorem je mi záhadou.

Chování převodovky – jak se s tím jezdí
(následující je hodně o subjektivních pocitech)

Automobil jsem koupil ojetý s 53 tkm 3,5 roku stáří (důkladně prověřeno faktury AS, původní majitel, km při zabavení leasingu – tedy ještě než se auto dostalo do ruky bazarníkům - stočený nebyl ani kilák).

Převodovka řadila dobře ale někdy mě její chování přesvědčovalo o tom že je jaksi „načatá“. Po konzultaci s několika ! servisy na AP mi bylo sděleno že je naprosto v pořádku a že některé převodovky takto řadí. V čemž mě utvrdila testovací jízda s několika kusy ceedů a i30 s benzínovými motorizacemi s A4CF2 (nafťáka mám bohužel asi jen já :-( ). Auto testovala také kolegyně která již dlouhodobě užívá A4CF2 na benzínové i30. Tedy převodovka řadí dobře, klidně, sametově, ale rozhodně to není takový samet, jako když se svezete s MB nebo BMW je to takový „samet korejský“.

Přeřazení je cítit. Při extrémní akceleraci více, při normální akceleraci méně. Při odlehčení (rozjezd z kopce) a při přeřazení v okamžiku povolení plynu vůbec. Zamčení měniče není a nesmí být cítit nikdy.

Textem se to popisuje špatně. Pro ty co s touto skříní nejeli, by se to dalo charakterizovat tak, jako kdyby vás v okamžiku přeřazení někdo na vteřinku zaháknul na gumové lano, nebo jako kdyby byla na silnici vrstva chemoprenu nebo smirkového papíru. Všichni ale tvrdí že převodovka je OK a skutečně takto řadí všechny tyto skříně, které jsem zkusil (3A Auto si museli myslet, že koupím snad všechny automatické ceedy :-)). V žádném případě to však nejsou typické rázy „do kytek odcházejícího automatu“. Nejlépe převodovka řadí na bodech 2400 a 2800 ot /min, přílišné „šudlání“ také není ono. Z části to také může být pocit způsobený chvilkovou ztrátou kroutícího momentu při akceleraci. A nebo se jen příliš soustředím, neboť spolucestující necítí zpravidla nic.

Rozhodně ale souhlasím se všemi těmi, kteří tvrdí že tato převodovka ani jako nová neřadí zcela prémiově (Nejnovější mnou testovaný exemplář byl starý 5 měs a měl 4tkm). Pořád ale řadí docela luxusně například v porovnání s robotizovanou převodovkou BMP6 od citroenu. (Já vím, je to zcela jiná kategorie ale nemohl jsem si to rýpnutí odpustit).

Celkově je jízda pohodová. Pokud se oprostíte od zvyků z manuálu, kdy při podtočeném motoru musíte přidávat plyn zlehka, přičemž u automatu je třeba pořádně vůz „bodnout do slabin“ aby podřadil, rychle se s touhle převodovkou naučíte žít a užívat si její pohodlí. Kickdowny a podřazování zvládá pohodlně a bez jakýchkoliv problémů.

Občas mám pocit, že je motor zbytečně podtáčen a že by už už přeřazení mohlo přijít a ono nic. Většinou to ale bývají ojedinělé situace, které vznikají při zpomalování a následném vyrovnání rychlosti kdy převodovka ponechá zařazený 4stupeň. Dá se jí pomoci přestavením voliče do polohy 3, nebo stlačením plynu, ale není to nic kritického.

Ceed nebo i30 s dnes již historickým automatem má asi smysl. Pokud nemůžete a nebo prostě nechcete řadit (mohu, nechci – chtěl jsem kombinaci automat tempomat), seženete dostupný nový vůz, nebo vůz s relativně malým nájezdem a průhlednou historií, za rozumné peníze a ve výsledku máte o pedál méně. :-) Ano ta skříň neřadí tak, jako to umí BMW nebo Mercedes. Ale stále je to pohodlný a podle předpokladů i servisně nenáročný automat, který svojí práci odvádí slušně. Škoda jen, že je tak nějak korejský tedy asi jako „někdy zajímavá geometrie ceedů na zadní nápravě“, nebo „slavná ložiska zadních kol“. Prostě K-O-R-E-J-S-K-Ý :-)

PS. Těším se na novou generaci s 6ti stupněm.

Pro dotazy, případně pro pokec o AP v ceedech a i30 jsem k dispozici také na jakub.parizek<at>seznam.cz

Zajímavé odkazy.

ENG – Servisní informace obsahující také tlaky na měřících bodech a některé příklady jak diagnostikovat osciloskopem vadný solenoid na A4CF2 atp. http://www.kia-bg.com/docs/ceed/ED%20TM ... 61015).pdf

CZ Hyundai školící materiál AP. Bohužel pouze nejnižší úroveň STEP 1
http://media1.sakulk.mypage.cz/files/me ... odovka.pdf

ENG http://www.kiatechinfo.com/ zde naleznete po zaregistrování a nalogování servisní matriály pro A4CF2 především pak rozkres a čísla všech dílů

ENG zde možno objednat servisní manuál pro A4CF2 v papírové podobě za 60 USD – asi pořídím :-)
http://www.auto-video.com/atsg-a4cf2-te ... p-171.html

Re: Automatická převodovka Ceed CRDI A4CF2 -praktické poznat

Napsal: sob dub 07, 2012 9:34 pm
od maro
jedna poznámka, lockup na trojke sa aktivuje len ak je páka v polohe radenia po trojku. Je to nezmysel aby zaradila AT trojku, zamkla, odomkla, zaradila štvorku v polohe D. Nemá to význam a akurát by sa viac opotrebovávala.

Re: Automatická převodovka Ceed CRDI A4CF2 -praktické poznat

Napsal: sob dub 07, 2012 10:21 pm
od minosCZ
Ahoj,

nikoliv zamyka se dokazuji to i servisni manualy. Navic se to da prakticky zkusit :-) podle me se to dnes na dvou kvaltech dela bezne... U 4 stupne je to nezvyk ale treba ford u 5 a 6 ti stipnu zamykal dva nejvyssi kvalty.. a mercedes mel tusin skrine kde to zvladaly vsechny mimo 1. A to i v modu D.

Jakub

Re: Automatická převodovka Ceed CRDI A4CF2 -praktické poznat

Napsal: pon čer 15, 2015 7:44 am
od Brouk
Zdravím,

jsem novým majitelem jetého Hyundai i30 1.6 CVVT, převodovka A4CF1 (automat). Jedná se o "slabší" verzi A4CF2, vyráběnou pro auta s menším točivým momentem.

Auto je staré 5 let a má najeto 130 000 km. Informaci o výměně převodové kapaliny nemám (pochopitelně), pravděpodobně měněna nebyla. Rozhodl jsem se ji nechat vyměnit po česku, tzn. DIY (nemám v oblibě platit nesmyslné sumy za polovičaté šlendriánské práce).

Zakoupil jsem přes internet kapalinu s označením SPIII od fy Valvoline - MaxLife ATF. Litr stál přibližně 220 Kč. S touto kapalinou mám dobré zkušenosti. Dobré v tom, že jsem ji použil už u svého jiného Hyundaie před 4 lety a vše je OK. Nic víc.

Filtr jsem koupil u autorizovaného prodejce KIA. Tam jej nabízí za 781 Kč, u Hyundaie si řeknou o 1250 Kč, nechápu proč.

Výměnu jsem provedl přesně podle videa na youtube. Název videa je "2008 Hyundai Elantra Transmission Service (Flush, Torque Converter, Oil Cooler & Pan)", nevím, jetli sem můžu dát odkaz, proto uvádím název.

Video je dost podrobné a i díky tomu proběhla výměna bez komplikací. Přípravek k výplachu jsem nepoužil.

Jediný problém (pokud se to tak dá nazvat) je množství kapaliny, liší se od oficiálně udávaného množství. Měl jsem koupených 10 litrů a po výměně mi 2,5 l zbylo. Z vany, filtru a chladiče vyteklo cca 3,2 litru a při vypouštění měniče mi tekla již po 3 litrech čirá kapalina, tzn. celkem 6,2 litru staré kapaliny. Zbytek do 7,5 litru jsem v podstatě vyhodil čistou kapalinu při odpouštění měniče.
Udělal jsem projížďku asi 15 km a zkontroloval kapalinu. Nezdá se být kontaminovaná starou, je stále krásně čistá a červená.

Závěrem. V USA se doporučuje měnit kapalina ATF při 30 000 - 50 000 mílích. Tady je doporučení při myslím 90 000 km (to celkem odpovídá), ale neznám nikoho, kdo by to dělal. Traduje se totiž, že ATF je doživotní. Závěr si udělejte sami.