Chiptuning
Napsal: pát srp 04, 2017 7:51 pm
Nad chiptuningom som vždy uvažoval. Obzvlášť, keď Soul neťahal tak dobre, ako sľubovali papierové údaje od výrobcu a to 94 kW a 260 Nm. Čakal som 5-10-20 000 km, kým sa auto zabehne a dúfal som, že nastane nejaká zmena a auto presvedčí svojim ťahom, že udávané parametre nie sú len na papieri. Tento pocit, myslím, že tu majú viacerí Soulisti. Keďže s autom jazdím len malo (stále mám nejaké služobné auto, ktoré som už v roku 2009 nemal mať), tak som sa sám nejako nepresvedčil o tom, že je potrebné chipovať. Auto po tých 20-25 000 km predsa len ťahalo už trochu lepšie, ako nezabehnuté. Čo som netušil, že zábeh môže trvať až 40 000 km. Až po tychto kilometroch auto ožilo, zosvižnelo a to dosť výrazne. Skutočne neviem, čo sa mohlo stať, okrem dosiahnutia 40 tis. km, ale aj spotreba klesla. Dovtedy sa mi podarilo zajazdiť okolo 4 l / 100 km. Posledne to ale bolo za 3,2 l. Musím priznať, že som mal A-čkové pneumatiky (čo som vtedy nemal) a aj tie boli prehustené, ale takmer 1 l pneumatiky neurobia. A ten výkon, fakt slušný, až na nízke otáčky. Až pri 1800 -1900 ot. sa motor začal zobúdzať a ťahať. S nezaťaženým motorom (udržiavanie rýchlosti) sa dalo jazdiť od cca 1300 ot. (aj to len vďaka bavlnenému filtru, ktorý posunul tuto hodnotu asi o 100 -200 ot. nižšie, ako s orig. filtrom).
Napriek tomu vo mne driemala chuť po chiptuningu. Odmietam zázračné krabičky, ktoré dokážu klamať riadiacu jednotku a chcel som sofistikovanejšie riešenie, založené na úprave máp riadiacej jednotky. Po nejakom tom pátraní, zháňaní referencií a zhodnotení finančnej náročnosti som sa rozhodol, že pôjdem do toho.
V deň D a hodinu H, keď technik odovzdával kľúče a diagram nameraných hodnôt zákazníkovi predomnou, začal som mať zlý pocit. Snažil sa mu vysvetliť, prečo jeho motor dosahoval o 20 koní menší výkon, ako deklaroval výrobca auta a ani po načipovaní (zrejme, nepočul som zreteľne) nedosiahlo auto sľubované parametre. Zrejme by som odtiaľ aj zutekal, ale kľúče som už odovzdal a..., bolo mi trápne si ich vypýtať a odísť. Z môjho subjektívneho pocitu z výkonu motora som bol presvedčený, že auto je v takej kondícii, že ak mi povie niečo podobné, tak sa tam s nimi pohádam, nazvem ich všetkých podvodníkmi a roznesiem ich po fórach.
Po 1,5 hod. čakania sa zjavil technik, celý vysmiaty. „Budete spokojný, bol som to aj vyskúšať, ...“ Podával mi diagram a začal vysvetľovať. Zastavil som ho, že viem „to“ čítať, poďakoval som sa mu, zaplatil 330 ,- € tamojšej slečne a odišiel.
Prvý pocit, áno, som spokojný, snáď lepšie to ani nemohlo dopadnúť. Motor ťahá úplne od spodu, od voľnobežných otáčok, plynule sa rozbieha a naberá na sile. Žiadne kopnutie, prudký nárast výkonu sa však nedeje. Celé spektrum otáčok je uhladené bez výkyvov v ťahu. Zrýchlenie a pružnosť zodpovedá nárastu krútiaceho momentu na hranicu 320 Nm a plochého priebehu od 1900 ot. až po 3800 ot. Úžasné! Môj subjektívny pocit, „dobre zabehnutého motora“ potvrdzuje fakt, že aj krivka krútiaceho momentu nenačipovaného motora (tenké čiary v diagrame) je plochá a vyrovnaná v širokom spektre otáčok. Taktiež maximálna hodnota krútiaceho moment prekračuje o 20 Nm a výkonu o 7 kW oproti hodnotám udávaných výrobcom. Zhodnoťte sami, prikladám diagram.
To, že nie všetky motory sú rovnaké, deklaruje aj druhý diagram iného Soula s rovnakým motorom. Diagram je od iného tunera.
Napriek tomu vo mne driemala chuť po chiptuningu. Odmietam zázračné krabičky, ktoré dokážu klamať riadiacu jednotku a chcel som sofistikovanejšie riešenie, založené na úprave máp riadiacej jednotky. Po nejakom tom pátraní, zháňaní referencií a zhodnotení finančnej náročnosti som sa rozhodol, že pôjdem do toho.
V deň D a hodinu H, keď technik odovzdával kľúče a diagram nameraných hodnôt zákazníkovi predomnou, začal som mať zlý pocit. Snažil sa mu vysvetliť, prečo jeho motor dosahoval o 20 koní menší výkon, ako deklaroval výrobca auta a ani po načipovaní (zrejme, nepočul som zreteľne) nedosiahlo auto sľubované parametre. Zrejme by som odtiaľ aj zutekal, ale kľúče som už odovzdal a..., bolo mi trápne si ich vypýtať a odísť. Z môjho subjektívneho pocitu z výkonu motora som bol presvedčený, že auto je v takej kondícii, že ak mi povie niečo podobné, tak sa tam s nimi pohádam, nazvem ich všetkých podvodníkmi a roznesiem ich po fórach.
Po 1,5 hod. čakania sa zjavil technik, celý vysmiaty. „Budete spokojný, bol som to aj vyskúšať, ...“ Podával mi diagram a začal vysvetľovať. Zastavil som ho, že viem „to“ čítať, poďakoval som sa mu, zaplatil 330 ,- € tamojšej slečne a odišiel.
Prvý pocit, áno, som spokojný, snáď lepšie to ani nemohlo dopadnúť. Motor ťahá úplne od spodu, od voľnobežných otáčok, plynule sa rozbieha a naberá na sile. Žiadne kopnutie, prudký nárast výkonu sa však nedeje. Celé spektrum otáčok je uhladené bez výkyvov v ťahu. Zrýchlenie a pružnosť zodpovedá nárastu krútiaceho momentu na hranicu 320 Nm a plochého priebehu od 1900 ot. až po 3800 ot. Úžasné! Môj subjektívny pocit, „dobre zabehnutého motora“ potvrdzuje fakt, že aj krivka krútiaceho momentu nenačipovaného motora (tenké čiary v diagrame) je plochá a vyrovnaná v širokom spektre otáčok. Taktiež maximálna hodnota krútiaceho moment prekračuje o 20 Nm a výkonu o 7 kW oproti hodnotám udávaných výrobcom. Zhodnoťte sami, prikladám diagram.
To, že nie všetky motory sú rovnaké, deklaruje aj druhý diagram iného Soula s rovnakým motorom. Diagram je od iného tunera.