Několik poznámek k debatám o spotřebách motorových vozidel.
Protože se domnívám,že širší automobilová veřejnost není úplně přesně informovaná o vztazích mezi hodnotami spotřeb paliva ,které jsou uváděny v prospektech u nabízených vozů a reálnou spotřebou , dovoluji si tímto způsobem podat objektivnější pohled na hodnoty spotřeb,které jsou udávané výrobci v Technickém průkazu vozidla.
Jedná se hodnoty uváděné jako spotřeba ve městě, mimo město a jejich kombinaci ,tedy jakýsi normální provoz. Někteří řidiči se mylně domnívají,že zejména kombinovaná spotřeba odpovídá běžnému reálnému provozu.
Tak to bohužel ale není.
Hodnoty spotřeb uvedených v technickém průkazu vozu jsou stanovovány výpočtem na základě homologačních testů pro emise výfukových plynů ,které se měří při homologaci pro exhalační normy ( Euro 1,Euro2 atd.) konkrétního typu vozidla v akreditované zkušebně. Zkušebna, ve které je vozidlo homologováno , nemusí být v zemi kde je, nebo bude, konkrétní typ vozu provozován.
Celý homologační proces podléhá přesně stanovenému postupu a každá akreditovaná zkušebna jej musí jednoznačně dodržovat.
Pro stanovení emisí výfukových plynů je stěžejní předpis EHK č 83 ( spolu předpisy souvisejícími ), podle kterého jsou homologační zkoušky prováděny .Tento předpis předepisuje jak měřit hodnoty emisí uhlovodíků HC v g/km, kysličníku uhelnatého CO v g/km a kysličníku uhličitého CO2 v g/km.
Příslušná měření se provádí na cejchovaném válcovém dynamometru. Tedy mimo provoz na vozovce. Pro homologaci jsou v předpisu č 83 specifikovány jízdní režimy město a mimo město. Obě specifikace imitují jízdu při pevně definovaných podmínkách . Určena je délka a čas pro absolvování každého režimu včetně pořadí a druhu zařazeného rychlostního stupně převodovky. Testovaná vozidla by měla být ve stavu ,ve kterém bude prodávána.To znamená typ pneu,jejich nahuštění,druh oleje v motoru a v převodech atd.
Jeden městský režim (cyklus) trvá 4 x 195 sec a měří cca 4,05 km, průměrná rychlost 19km/hod .
Mimo městský režim ( cyklus) 400 sec , měří cca 6,9 km, průměrná rychlost 62,6 km/hod (Podrobnosti viz předpis EHK č 83.).
Co to znamená pro nás?
Dnešní benzínové motory mají max. otáčky v oblasti 6000 ot/min naftové motory běžně v oblasti 4000 ot/min..Pro standardně zpřevodované vozy můžeme s jistým přiblížením odhadnout jejich otáčky při homologačních testech
Při městském cyklu se otáčky motoru pro naftu pohybují mezi 1800 - 2100 ot/min.pro benzin 2700 - 3200 Tedy relativně nízko ( Max rychlost v testu je 35 km/hod použity jsou pouze prvé 3 rychl.stupně).
Z průběhu testu vyplývá ,že vozidlo se pohybuje konstantními .rychlostmi 15 km/hod po dobu 4x 8 sec tedy 4x 33,4 m =133 m , rychlostí 32 km/hod po dobu 4x 24 sec tedy 4x213.4m = 853,6 m a při rychlosti 50 km/hod 12 sec tedy 4x166,7 m = 666,8m celkově 1653,4 m. (41,8%) Ostatní vzdálenosti do 4050 m jsou určeny pro změny rychlosti (akcelerace a decelerace.) Volnoběh trvá celkem 60 sec.
U mimo městského cyklu jsou pro naftu otáčky motoru v rozmezí 1250 - 2200 ot/min (2900 ot/min jen velice krátce), pro benzin 1900 -3300 ot/min (4400 ot/min opět jen velice krátce) a tedy opět nízko (Rychlosti v testu mezi 50-100 km/hod ,120km/hod krátce; použity rychl.stupně 1-5 ).
Při těchto testech se na válcové zkušebně odebírají vzorky měřených plynů CO ,CH a CO2
Důležité je to,že další předpis č. 101 umožňuje , na základě takto změřených emisních hodnot HC, CO, a CO2 , provést výpočet hodnot spotřeb v l/100km pro režim městský a mimo městský.
Kombinovaná spotřeba je stanovena tak ,že 30% spotřeby ve městě je doplněno 70 % spotřeby mimo město. Tolik velice stručně závazné předpisy.
Co z toho vyplývá pro běžného uživatele?
Je zřejmé ,že homologační cykly jsou prováděny v dolní polovině max. otáček motoru a při nízkých rychlostech, které svou podstatou jsou "příznivé" pro plnění limitů norem Euro 4, Euro 5 atd.
Je nutné si uvědomit, že každý výrobce ,který chce prodávat své vozidlo v Evropě , musí, normy Euro X splnit a přitom se samozřejmě snaží docílit co nejlepších výsledků.
Takže si pravděpodobně dá záležet u poháněcí jednotky , která by mohla projít homologačním testem ,na provedení a kvalitu a zjistí si jistě interním měřením příslušné hodnoty ,které ho ujistí ,že homologace bude úspěšná
Nepodezírám akreditované zkušebny z podvodů a nadržování ,ale rozhodně může dojít k tomu ,že zkoušené vozidlo může být netypické pro sériovou výrobu.
Jak se tedy dívat na hodnoty spotřeb uvedených v T.P a obchodních materiálech?
Můj osobní názor :
Spotřeba mimo městský provoz : nová správně zaběhnutá vozidla by ji měla plnit při zatížení dvěma osobami při neagresivním způsobu jízdy s navýšením 5 - 10 %
.
Spotřeba městský provoz : bude velmi závislá na městě a způsobu jízd a opět na zatížení; překročení 5 - 10 % lze opět očekávat.
Spotřeba kombinovaný provoz: bude závislá na městě ve kterém je vozidlo provozováno , na zatížení ,na procentuálním rozdělení jízd v městě a mimo město a na způsobu jízdy. Pro kvalifikovanější odhad spotřeby by bylo nutné měřit km ujeté v městě a km ujeté mimo město a z těchto čísel určit předpokládanou kombinovanou spotřebu.
Pokud ovšem spotřeby vozu překračují hodnoty uvedené v technickém průkazu o více jak 20 % pak při normálním provozování vozidla nebude něco s vozem nebo řidičem v pořádku.
Měření spotřeb je nutno dělat objektivně od plné nádrže do plné nádrže.( což u nafty je dosti zdlouhavé a chce to trpělivost). Tedy nikoliv pomocí palubního počítače.
Také je možné doporučit ocejchování ukazatele ujeté dráhy na př. podle km na dálnici.
Vzhledem k tomu,že mám osobně bohaté zkušenosti s provozem různých dopravních prostředků , nevěřím přiliž tomu když řidiči uvádějí hodnoty spotřeb ,které se shodují s hodnotami uvedenými v T.P.
Fed.
Trochu obecně o spotřebě
- Reklama